KOMPETENSUTVECKLING – STREETDANCE FÖR DANSLÄRARE

DATUM: 14-18 augusti 2023
PLATS: Pipen Studiefrämjandet – Pipersgatan 26 – Stockholm (T-bana Rådhuset)

United Soul arrangerar en veckas dansläger fullspäckad med inspiration & kunskap inom olika Streetdance stilar med föreläsningar och dansklasser för dig som undervisar i Streetdance!

Ett perfekt sätt att förbereda sig inför höstterminen med veckas dansläger och kompetensutveckling för danslärare från hela Sverige inom olika Streetdance stilar med internationella pedagoger och föreläsare.  

Skräddarsy din egen lägervecka och boka in dig på de workshops som känns mest relevant för just dig. Se bifogat schema.

Programmet innefattar föreläsningar och dansklasser, där alla klasser är Drop in och man kan skapa sitt egna schema under veckan med de klasser och föreläsningar man vill ta del av.  

Dansklasser i olika Streetdance stilar, men även dansklasser i förgrundsstilar och inspiration till Streetdance, så att man skapar en förståelse för vart danserna, rörelserna och kulturen härstammar från och för att få mer tyngd och säkerhet i sin undervisning.


Dansklasser

  • Dansworkshops inom Hiphop, House, Dancehall, Popping 
  • Rytmik/Grooves
  • Folkdanser från Jamaica innan Dancehall
  • Pantsula från Sydafrika
  • Svensk folkdans för att förstå värdet av den inhemska kulturen.

Föreläsningar / Samtal

  • Undervisningsmetoder och modeller
  • Kreativitet
  • Afroamerikansk danshistoria 
  • Samtal kring hur man kan jobba med kulturell uppskattning genom sin dans. 
  • Q&A om Hip Hop dans

PRIS

Enstaka klasser:
250 kr för 1 dansklass/föreläsning
400 kr för 2 dansklasser/föreläsningar
750 kr för 4 dansklasser/föreläsningar

Per dag:
600 kr för 1 dag (1 föreläsning+2 dansklasser)
1.600 kr för 3 dagar (3 föreläsning+6 dansklasser)
2.500 kr Full pass (tillgång till alla dansklasser/föreläsningar)

Samtal om kulturell uppskattning onsdag 16/8 är gratis!


ANMÄLAN

Anmälan görs på mail till [email protected]

Skicka ett mail med vilka klasser/föreläsningar du önskar att boka och ev rabattkod. Därefter får du vidare information om vilka uppgifter du behöver ange för att fullborda din anmälan.

Arrangeras i samarbete med Studiefrämjandet och med stöd från Kulturrådet.


SCHEMA

Måndag 14/8
10.00-12.00 – Föreläsning om African American Traditional dance historyJunios Brickhouse (US)
13.30-15.00 – Dansklass House Dance BasicRabah Mahfoufi (Fra) & Martin C Ferretti (Swe)
15.30-17.00 – Dansklass PantsulaSibusiso Mthembu, Gugu Malenda och David Mokale (South Africa)

Tisdag 15/8
10.00-12.00 – Q&A om Hip Hop Dans – Buddha Stretch (US)
13.30-15.00 – Dansklass PoppingTheresa Gustavsson (Swe)
15.30-17.00 – Dansklass Hip Hop Advanced – Buddha Stretch (US)

Onsdag 16/8
10.00-12.00 – Panelsamtal om Kulturell uppskattningEmmanuelle Sylvain, Buddha Stretch, Junious Brickhouse, Anita Basha, Ambra Succi, Mark Gamble
13.30-15.00 – Dansklass Rhythm & GroovesMike Gamble (Swe/US)
15.30-17.00 – Dansklass Hip Hop Basic – Buddha Stretch (US)

Torsdag 17/8
10.00-12.00 – Samtal/workshop om DansdidaktikAndreas Bertholt (Swe)
13.30-15.00 – Dansklass FolkdansAndreas Bertholt (Swe)
15.30-17.00 – Dansklass House Dance Advanced – Rabah Mahfoufi (Fra) & Martin C Ferretti (Swe)

Fredag 18/8
10.00-12.00 – Föreläsning om KreativitetAaron Phiri (Swe)
13.30-15.00 – Dansklass Jamaican Dance HistoryPops Xqlusiv (Jam)
15.30-17.00 – Dansklass DancehallMelpo Mellz (Swe)


Lärare

African American Traditional Dance HistoryJUNIOUS BRICKHOUSE (US)

Junious L. Brickhouse är en internationellt erkänd forskare som är dedikerad till hållbarheten hos hiphop-kulturer. Som forskare, folklorist, kulturambassadör, mentor och logistiker fungerar Junious för närvarande som direktör för Next Level, och driver den strategiska riktningen för programmets kulturdiplomati och globala konfliktomvandlingsinitiativ, vilket aktiverar 30+ år av samhällsengagemang i över 60 länder.

Som grundande verkställande direktör för Urban Artistry Inc, har Junious inspirerat och skapat en rörelse av artister som är dedikerade till bevarandet av urban danskultur, särskilt inom praktikgemenskaper. Som Urban Artistrys verkställande direktör producerar Junious projekt som The International Soul Society Festival, The Preservatory och UA Digital Archives för att uppmuntra andra konstnärer att forska och dokumentera traditionsbärare och deras bidrag. Som forskare/utövare undervisar Junious på högskolor och universitet, med hjälp av en upplevelsebaserad inställning till undervisning, Movement of the African American South, Hip Hop Culture samt Urban Dance-rörelsen och den kulturella kontext som den utvecklas från.

Junious bedriver även oberoende forskning om de kulturtraditioner vars inflytande återspeglas i den urbana danskulturen. Från ringrop och akustisk county blues till hiphop, förståelsen av dessa konstformers natur och innebörd och deras influenser är det som motiverar denna artist.

“Walkarounds, Cakewalks, & Cyphers: Exploring Emancipation Ceremonies”

Denna unika lärandeupplevelse inbjuder deltagarna att fördjupa sig i den rika gobelängen av afroamerikanska traditionella dansformer, en levande och gripande resa genom historien där rytm och rörelse flätas samman med motståndskraft och motstånd. Workshopen tar sin grund från de sociopolitiska landskap som förslavade afroamerikaner navigerade i, och lyfter fram de djupa lagren av mening, symbolik och kodade budskap inbäddade i dessa kulturella uttryck av dans.

Med Brickhouses omfattande erfarenhet och djupa kunskap som din guide kommer du att utforska de rituella dansformerna som walkaround och cakewalk. Dessa var inte bara utlopp för firande och kulturellt bevarande, utan de fungerade också som subversiva verktyg för kommunikation och frihet under slaveritiden.

Dessutom kommer du att få insikt i ursprunget till moderna cyphers, en hörnsten i modern urban dans, som spårar sina rötter tillbaka till afroamerikansk tradition och de utrymmen av solidaritet och säkerhet som de odlade inom sina samhällen.

I denna uppslukande workshop kommer deltagarna att få möjlighet att inte bara lära sig stegen utan förstå arvet och kraften de bär på. Du kommer att delta i en kollektiv resa för att förstå berättelserna om uthållighet, styrka och emancipation inkapslade i varje dans. Workshopen syftar till att inspirera dansare, utbildare och forskare genom att visa upp hur dans fungerar som ett potent medium för sociala kommentarer och förändringar.

Följ med oss ​​i denna utforskning och firande av det förflutna, förstå dess inflytande på nuet och föra dess lärdomar vidare till framtiden.


House DanceMARTIN C FERRETTI (Swe)

Startade sin danskarriär för snart 30 år sedan i dansgruppen Nine Degrees från Rinkeby.
1992 var han en del utav ett kulturutbyte med Frankrike som öppnade en ny sluss i hans utveckling och kreativa ådra.

Han har medverkat i ett stort antal scen‐ och tv-framträdanden med egna produktioner, men också turnerat med välkända artister och olika dansprojekt världen över som dansare, koreograf och projektledare. 

Engagerad i olika ungdomsrelaterade projekt, började han arrangera större dansarrangemang med Hip hop som fundament i mitten av 1990-talet.

Han introducerades för House Dance 2001 och har sedan dess fördjupat sig och passionerat förmedlat den kulturen och sin passion genom klasser, olika projekt och arrangemang.

Tidigare kurs- och ämnesansvarig för pedagogutbildningen på Dans- och Cirkushögskolan, grundare till Åsa Folkhögskolas unika House utbildning och det nordiska dansnätverket Nordic Unity.

Även initiativtagare och grundare till Streetstar och United Soul, organisationer som skapar och producerar dansrelaterade aktiviteter och projekt med syfte att engagera barn och ungdomar i olika samhällsrelaterade frågor med dansen i fokus.


House DanceRABAH MAHFOUFI (Fra)

En av HOUSE DANCE-pionjärerna i Frankrike, han deltog aktivt i utvecklingen och spridningen av kultur “Clubbin.” nådprojekt “SPIRIT N mooV “och mer nyligen med besättningen “O TRIP HOUSE.”.

Grundare av MISSION IMPOSSIBLE 1989, en av de första dansteamen på HIP HOP NEW SCHOOL i Frankrike.

Medgrundare av Y-KANJI 1997, en besättning som är känd för sin mångfald av stilar inom dans HIP HOP. Sedan fortsätter han att utveckla ett projekt för att sprida HOUSE KULTUREN med sitt evenemang DEEP HOUSE MISSION och DANSE 2 MAISON.

Hans entusiasm och stringens ger det en känd internationell vilja som gör det möjligt för honom att undervisa och bedöma många evenemang i Europa och Asien.

House Dance kan brytas ned i tre stilar och danser: Footworks, Jacking och Lofting. Dessa stilar inkluderar olika tekniker och sub stilar. House Dance innehåller även influenser från andra danser som Stepp m.fl. En stor del i dansen har Afro- och Latinamerikanskt härkomst. Man lägger även stor betoning på de subtila rytmerna i musiken i fotarbetet.

Stor inspiration och grundare till denna dansstil är bl. a. Marjory Smarth, Shannon ”Which Way Sha Mabra, Caleaf Sellers, Tony McGregor, Sekou Heru,  Ejoe Wilson, Brian ”Footwork” Green och många andra

På basic klassen kan du lära dig grunder inom House Dance och dess olika tekniker med fokus på fotarbete. Vi går igenom diverse steg och danser med namn och ursprung.

På avancerade klassen utvecklar vi kombinationer och variationer utifrån grunderna. Målsättningen är att skapa en förståelse för att kunna uttrycka, utveckla och förmedla ett personligt rörelsemönster. 

Därmed kunna skapa sig en medvetenhet i hur man kan använda de olika teknikerna och övningarna för att kunna bli bekväm i sin improvisation/freestyle och undervisning.


IsiPantsulaSIBUSISO MTHEMBU, GUGU MALENDA och DAVID MOKALE (South Africa)

SBU, Gugu och David, som kommer hela vägen från de dammiga gatorna i Orange Farm, Sydafrika, har Pantsula i sin kärna. Som dansare, lärare och koreografer strävar de efter att dela med sig av sin kärlek och kunskap om Pantsula-kulturen. Vibben och energin de har när de dansar och undervisar är något att uppleva! I deras klass kan du förvänta dig hög energi, pumpande musik, svett och mycket roligt samtidigt som du lär dig och borrar mycket fotarbete, rytm och får mycket kunskap.


Hip HopBUDDHA STRETCH (US)

Född och uppvuxen i Brooklyn, New York, var Buddha Stretch influerad av sin pappa Emilio Austin, Sr. Hans pappa dansade som ung och försåg Stretch med disciplin, inspiration, stöd och motivation, och förblev vid hans sida för att vägleda honom under hela hans karriär . Denna stiftelse bär Stretch, en pappa själv, under hela hans personliga och professionella karriär idag. Stretch påverkade dansvärlden kraftigt genom att överbrygga klyftan mellan det som kallades Ol’ Skool och New Skool. Hans dansstil, känd som Freestyle Hip-Hop, hämtar från alla aspekter av Hip-Hop kultur, musik och dans. Dessa drag under musikvideornas tidiga dagar bidrog till att lansera dansens popularitet i detta medium, såväl som liveshower.

Hans första video var med Eric B & Rakim ”Eric B For President”. Han träffade medlemmarna i sitt första dansteam, Mop Top, vid en musikvideoaudition som var och en hade bokat för Diana Ross ”Working Overtime”. De började umgås på New Yorks nattställe, The Tunnel, och bildade senare sin grupp. Stretch bildade senare en grupp vid namn Elite Force som medverkade i dokumentärer, musikvideor, liveshower och i otaliga projekt utomlands. Hans första koreografijobb var för Joeski Love (Pee Wee Dance) och fortsatte att arbeta med sådana som Rosie Perez, Will Smith i Men In Black och Miami-videorna; Michael Jacksons ”Remember The Time” (hans mest minnesvärda upplevelse) och mer. Han nominerades till två MTV Awards för “Bästa koreografi” för Will Smith-videorna ”Men In Black”, ”Gettin’ Jiggy Wit It” och ”Miami”.

Dansklasserna
The Art Of Hip Hop!
a) Vocabulary Spill-Vocabulary basics
b) What is Foundation? the two-step,Creation thru Variation 
c) Technique, & Transition
d) Musicality = Rhythm & Timing 
e) Choreography with Context-use of Vocabulary & Foundation


PoppingTHERESA GUSTAVSSON (Swe)

Theresa tr3sa Gustavsson startade sitt arbete inom streetdance scenen 2005 och har sedan dess deltagit i battles, undervisat, skapat över ett fyrtio tal event, ett flertal föreställningar och grupper. Hon har alltid värderat just community delen av kulturen högt och har lagt otaliga timmar för att se till att streetdance kulturen får ta plats och sprids. Hon har fördjupat sig inom ett flertal dansstilar som hör till benämningen Streetdance och undervisar i och jobbar konstnärligt främst med stilarna Hiphop, Locking, Popping och House. 

“Personligen fascineras jag av kroppens mekanik och motorik och jag gillar att utmana kroppskontrollen. Jag jobbar med freestyle och eget uttryck som grundmål i min undervisning. Med hjälp av olika metoder, övningar, koncept utforskar och arbetar jag med olika grundtekniker som hör till de olika stilarna, detta parallellt med grundsteg för att ha ett grundligt “ordförråd” att arbeta utifrån. Freestyle är att uttrycka sig i stunden och för mig är det alltid målet att förmedla verktyg för att ge deltagarna möjligheten att hitta vägen till att vara så ärliga som möjligt i sitt eget uttryck. Under kompetensutvecklingslägret med United Soul kommer fokuset ligga inom Popping.”


Rhythm & GroovesMIKE GAMBLE (Swe/US)

Mike Gamble är en mångfacetterad svenskbaserad amerikansk Choreographer, Performing Artist, Educator and Lecturer.  Han har en varierad utbildning och erfarenhet från olika stilar, genre och performanceformat använtas sina skiftande dans erfarenheter med influenser från Västafrikanska, HipHop, modernt, vernacular Jazz, modern Jazz, House, Latin och Breaking.

2009 flyttade han till Göteborg och har sedan undervisat vid scenkonstinstitutioner bl.a. Balettakademien Göteborg och Stockholm, DOCH (Dans- och Cirkus Högskolan) och Dramatiska (Institute for Skådespeleri) vid Stockholms Konstnarliga Högskolan, Artisten (Högskolan för scen och musik) vid Göteborgs Universitet, Danscenter Fryshuset och Diambra, samtidigt som har fortsatte att arbeta som koreograf och scenkonstnär. Mike återvände till scenen 2013-2014 som medverkade i La Cage Aux Folles på GöteborgsOperan, följt av Hairspray på TIvoli i Köpenhamn, i Kinky Boots och Tänk om på Malmö Opera, i hitmusikalen The Book of Mormon på Det Ny Teater i Köpenhamn, turnérat I Danmark med musikalen Ghost och nyligen som skådespeleri i den historiska varldspremiere av pjasen Den Omättliga Vägen på Stora Scenen vid Den Kungliga Dramatiska Teater i Stockholm och musikalen Cabaret  på GöteborgsOperan 

Mike också jobbar som Ordförande av Danscentrum Väst och Ledamot i Danscentrum Sverige – regionella och riks idell foreningar i form av centrumbildningar som verkar konstnärs- och kulturpolitiskt att representer den fria danssektor för förbättrade villkor och stärka infrastrukturen inom Sverige.

Rhythm & Grooves

Innan tunga hits och beatkillers är en av de viktigaste grundelementen i streetdance ett bra groove – att veta hur man KÄNNER musiken, använder den och spelar med den. 

RHYTHM & GROOVES är en klass som kombinerar musikteori med rörelseträning: lyssna på musik, leka med rytmer, variationer och dynamik i rörelsevokabulär och hur du kan tillämpa dem i din streetdance-pedagogik. Låt oss dansa!


Dansdidaktik och FolkdansANDREAS BERCHTOLD (Swe)

Andreas Berchtold är lärare i dans och dansare. Han har alltid rört sig i samtida folkdansmiljöer och har en nära relation till att dansa i sammanhang av social dans. Intresset för och ett granskande förhållningssätt till folkdans har lett till praktikbaserad forskning med expositioner inom fält för konstnärlig forskning. I dag arbetar Andreas som lektor i folkdans och är doktorand vid Stockholms Konstnärliga Högskola.

Under United Soul, kommer Andreas leda en workshop där du får tänka kring din undervisning. Med utgångspunkt och presentation av en didaktisk relationsmodell kommer du kunna fokusera på, beskriva och samtala om olika aspekter av undervisning i dans.

Andreas leder även en dansworkshop där du får ta del av någon av de danspraktiker han arbetar med. Genom att dansa tillsammans bjuds du in att ta del av, pröva, öva och reflektera kring vad en specifik dans och dansande kan göra.


Jamaican Dance HistoryPOPS XQLUSIV (Jam)

Lionel Foster, mer känd som Pops, är grundaren av den kända dansgruppen Xqlusiv. Pops började dansa vid 5 års ålder och är för närvarande en av Jamaicas mest kända och respekterade dancehall-dansare. Förutom dancehall dansar Pops andra traditionella jamaicanska danser, som kumina och revival.

Pops har arbetat med många världsberömda artister under sin karriär. Exempel inkluderar Elephant Man, Spice, Voicemail, Mr Vegas, Beenie Man och många andra. Dansgruppen Xqlusiv har också vunnit flera danstävlingar och utmärkelser på hög nivå under Pops ledning, såsom International Reggae and World Music Award (danskategori, 2013), KFC Skankaz på Magnum Kings and Queens (2017) och JCDC World Reggae Dansmästerskap (2017).

Pops brinner för undervisning och det märks: han tituleras ofta som en av de bästa danslärarna på Jamaica. Pops är särskilt känd för sina pedagogiska färdigheter, och hans klasser har alltid en avslappnad och uppmuntrande atmosfär, där hänsyn tas till olika elever. Såväl nybörjare som de som har dansat länge kan vara säkra på att de lär sig mycket under lektionerna och åker hem med ett leende på läpparna.

Roots and Cultural Workshop

I Roots and Cultural Workshop får du en inblick i jamaicansk kultur och traditionella danser som fanns där innan dancehall. Du får lära dig t.ex. kumina, revival, mento, ska, rocksteady samt old school dancehall från 1980- och 1990-talen. Denna workshop kommer att utveckla din förståelse för dancehall och hur den har utvecklats genom tiden. Det är ett måste för alla dancehall-dansare!


DancehallMELPO MELLZ (Swe)

Melpo Mellz från So Mad Crew är en känd dansare, lärare och koreograf med 20 års erfarenhet. 

Hon är en mångsidig dansare men hennes sanna passion ligger i Dancehall och hon anses vara en av pionjärerna inom genren i Sverige.

Hon besökte Jamaica år 2004 för att lära sig dancehall och sedan dess har Melpo åkt fram och tillbaka för att studera kulturen. 

Melpo är personen som introducerade Dancehall till den svenska dansscenen och har inspirerat generationer av dansare och koreografer i landet. 

Som lärare och koreograf är Melpo Mellz känd för sin unika stil och sin förmåga att inspirera och motivera sina elever. Hon har undervisat i dans över hela världen och hennes workshops är alltid efterfrågade.

Melpo Mellz arbete som koreograf har man sett i många musikvideor, filmer, scenproduktioner och liveshower. Hon har arbetat med några av de största namnen i musikbranschen, inklusive Shaggy, Beenie Man, Aidonia, Popcaan, Lady Saw, Spice och många fler.

Trots sin framgång förblir Melpo Mellz  fokuserad på sin kärlek till dans. Hon fortsätter att undervisa och inspirera andra och arbetar outtröttligt för att dela sin passion med världen.

Workshopen kommer att ge dig en inblick i Dancehall-kulturen och dess historia. Du kommer att få lära dig om ursprunget, betydelsen och utvecklingen av Dancehall, vilket kommer att ge dig en djupare förståelse för stilen och hur den har påverkat den moderna dansvärlden.

Förvänta dig att lära dig grundläggande Dancehall-tekniker och att få utforska olika stilar och uttryck inom Dancehall-genren.

En intensiv workshop som tar dig djupare in i den dynamiska och energiska världen av Dancehall.


Panel samtal – Kulturell Uppskattning – EMMANUELLE SYLVAIN – AMPHI (Swe)

Deltagare: Anita Basha, Ambra Succi, Buddha Stretch, Junious Brickhouse, Mike Gamle

Panelsamtal

Vi förmedlar en kultur som har sitt ursprung i en annan tid och plats, men är idag ett fenomen som har tagit plats i alla delar av världen. Hur kan vi få kulturen att leva vidare, utvecklas och uppskatta den?

Onsdagen 16 augusti bjuder vi in till ett panelsamtal kring hur man kan jobba med kulturell uppskattning genom sitt uttryck, främst dans.

Syftet med panelsamtalet är att öka kunskapen kring appropriering, vad det innebär och hur man kan bemöta det. 

Frågor som kommer diskuteras kring är bl.a.

– Är kulturell appropriering alltid negativt?

– Är appropriering endast etiskt ifrågasättande när pengar eller popularitet är inblandade?

– Bör dansare och artister erkänna alla influenser på deras arbete, oavsett graden av inflytande? Varför eller varför inte?

– Vad är en konstruktiv kompromiss? Hur kan konstnärer uttrycka sig och visa respekt för de konstnärer och kulturer som påverkar dem?

– Finns det ett etiskt dilemma kopplat till att vita människor utövar dansstilar och musik med en historia och sociopolitisk kontext som Hiphop?

Till panelen har vi njutit in några kända internationella och nationella dansprofiler som alla har olika bakgrunder, varit verksamma inom hiphopkulturen under många år och som kommer dela med sig av sina erfarenheter och synsätt på detta ämne. 

Panelen består av Buddha Stretch, Junious Brickhouse, Anita Basha, Ambra Succi, Mark Gamble

Moderator för samtalet är Emmanuelle Sylvain från Amphi som är utbildad inom internationella relationer och fredsforskning och har lång erfarenhet av antirasistiskt arbete, maktkritiska processer med postkoloniala perspektiv och hbtq-frågor.

Panelsamtalet är gratis men man behöver förboka sin plats. Boka din plats till [email protected]