UNITED SOUL FÖRENINGSTRÄFF
DATUM: 28-29 oktober
PLATS: Dansmuseet – 17 Drottninggatan, Stockholm
Dagarna kommer vara fyllda av utbildningar och inspirationsföreläsningar. Dessa dagar är främst för våra föreningar, men är du inte en förening och vill delta kontakta oss gärna för en inbjudan.
Panelsamtal kring den Svenska Kultur-och dansscenen
Måndag 28/10 kl 13.15-14.30 – Dansmuseet
Välkommen till ett viktigt samtal, där vi diskuterar dagens kulturpolitik och hur kultursektorn kan bidra till en hållbar framtid. Vi bjuder in representanter från olika kulturinstanser, Folkbindningsrådet och studieförbund för att belysa folkbildningens roll genom studieförbund i denna omställning.
Inspirationssamtal med svenska kulturaktörer
Måndag 28/10 kl 14.45-17.00 – Dansmuseet
Träffa Mikael Rickman grundare av bl. a. Streetcorner och Kulturkvarter Snösätra samt Romina Tufekcieva och Halima Rashid från House of Creatives berättar om sina projekt och vad som ligger till grund för deras framgång. Samtalet avslutas med en kreativ workshop inom konst och musik för att stärka dina metoder och uttryck i en medskapande process.
Cinemafrica
Måndag 28/10 kl 18.00-20.00 – Dansmuseet
Upplev en unik kväll som en del av Cinemafricas filmfestival i samarbete med Sthlm Dance och United Soul! Vi bjuder in dig till en inspirerande filmvisning med dans som tema, där kortfilmerna lyfter fram både den kreativa energin och den fysiska kraften i danskonsten. Efter visningen får du möjligheten att delta i ett exklusivt eftersamtal med professionella dansare och kreatörer från branschen. Detta är ett tillfälle att fördjupa dig i dansens värld och få inblick i hur filmerna speglar dagens dansscen. Missa inte denna sammanslagning av film och dans i en fängslande kväll!
Biljettsläpp och info på cinemafrica.se från 4 oktober.
Föreläsning och workshop Projektansökningar
Tisdag 29/10 kl 10.00-12.00 – Dansmuseet
Välkommen till en föreläsning och workshop där vi fördjupar oss i konsten att skriva framgångsrika projektansökningar. Här får du verktygen för att vässa dina kunskaper och öka dina chanser att förverkliga dina projektidéer.
Inspirationssamtal med Internationella kulturaktörer
Tisdag 29/10 kl 13.00-16.00 – Dansmuseet
Clara Bajado kulturproducent och grundare av bl. a. In Da House London och John Agesilas Summer Dance Forever Amsterdam berättar om sina projekt och vad som ligger till grund för deras framgång.
Dansklass i UK JAZZ FUSION med John Agesilas
Tisdag 29/10 kl 16.30-18.00 – Dansmuseet
Old school jazzdans (även känd som Uk Jazz Dance) syftar på den improviserade dansstilen som uppstod i Storbritannien på 1970-talet. Stilen växte på klubbar i Storbritannien, främst i London och i norra städer, med ljuden av bebop, afrokubansk jazz, fusion, swing och annan latininfluerad jazz och funk.
“During the 1980s in London and other Northern UK cities and towns, an underground movement of dancers and DJs were creating a wild, frenzied, and electrifying style of dance called “Old School Jazz Dance,” or simply “Jazz Dance.” A blend of vernacular jazz, tap, ballet, West Indies and African dance traditions, these UK jazz dancers were known for their intricate footwork, incredible tricks, and tireless energy.
They danced in underground clubs, or “All Dayers” where music would play from 2pm to 11pm. You could go to spots like Jaffas or The Electric Ballroom in London and dance all night to legendary DJ Paul Murphy, would would spin be-bop, fusion, and other high-tempo jazz for dancers.
The Dance
“What they present is something totally different. And what they are doing is not “jazz dance” not “old time dancing.” What they are doing is club dancing, elements of old time dancing, shuffling, West Indian dancing, all mixed up together.”
— Stewart Avon Arnold , choreographer
This was primarily a dance practiced by Black male dancers, from poor, immigrant communities in the UK. Dance historian Jane Carr describes this as a mostly underground movement of marginalized Black people seeking their own means of expression and freedom. While drawing from American influences, they saw themselves as creating something uniquely theirs, and not simply recreating an American artform.”